verschillende slaaptypes

Verschillende slaaptypes

Slaaptypes

Iedereen slaapt verschillend. Maar welke slaaptypes zijn er eigenlijk allemaal? En welk type matras past nou beter bij welk type slaper? Maar vooral waarom is dit zo? Daar kom je middels deze blog meer over te weten.

Zijslaper

De meeste mensen zijn zijslapers. Wanneer je op je zij slaapt is het van belang dat je de juiste ondersteuning krijgt vanuit het matras.

Wanneer de uitstekende delen van het lichaam goed in het matras zakken krijg je de juiste slaaphouding. Met uitstekende delen bedoelen wij in dit geval de schouders en de heupen. Wanneer deze niet goed in het matras zakken, heb je niet de juiste houding. Dit kan later zorgen voor rug- en schouderklachten. Het is namelijk van belang dat je lichaam, in ontspannen houding, in een rechte lijn ligt van hoofd tot teen. 

Zorg ervoor dat het matras zowel niet te stevig als te zacht is. Welke het meest geschikt is, is afhankelijk van jou als persoon. Denk hierbij het gewicht en wat de vorm van je lichaam is. Buiten dat het matras de juiste houding geeft moet het matras ook comfortabel en ontspannen aanvoelen.

Het hoofdkussen is ook een belangrijk aspect. Wanneer je hoofd namelijk niet de juiste ondersteuning krijgt (en dus niet op één rechte lijn ligt), kunnen er alsnog klachten ontstaan. Let hier dan ook goed op.

zijslaper

Rugslaper

Mensen slapen vaker even op de rug dan de hele nacht op de rug. Maar dit type mensen zijn er wel. 

Het belangrijkste  soort matras is eigenlijk een combinatie tussen stevig en soepel. Het matras moet als het ware meebewegen. Het uitstekende deel (de kont) moet in het matras zakken. Als dit het geval is zorgt het matras voor ondersteuning in de onderrug. Hier mag namelijk geen ruimte zitten. Is dit wel het geval, dan is er een kans dat er in een korte periode rugklachten ontwikkelen. Hetzelfde geldt wanneer het matras te stevig is. Welk matras het meest geschikt is voor een rugslaper is ook in dit geval afhankelijk van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan het gewicht en de vorm van het lichaam.

Snurken komt ook veel voor bij dit type slaper. Als je op je rug slaapt ontspan je je spieren van het zachte gehemelte, de huig en de tong. Doordat je dit doet, wordt de ruimte waar het zuurstof doorheen moet nauwer en ga je snurken.

Een rugslaper heeft eigenlijk geen kussen nodig. Mocht je dit wel fijn vinden, dan wordt een medium tot stevig, maar laag kussen aangeraden. Zolang je lichaam maar in één lijn blijft.

rugslaper

Buikslaper

Veel mensen denken vaak dat ze een buikslaper zijn, maar zijn dit eigenlijk niet. Een buikslaper ligt namelijk volledig op de buik en met zijn/haar gezicht bijna volledig in het kussen.

Slaap je wel zo? Probeer dan jezelf bewust te maken van je slaaphouding en deze te veranderen. Het is namelijk de minst beste houding voor je lichaam. Nu kan een goed matras al wel punten verbeteren, maar de houding aanpassen blijft het beste.

Lukt dit niet, dan is een stevig matras het beste. Wanneer het namelijk te zacht ligt zal je met een holle rug slapen. Dit kan later voor klachten zorgen. Ook bij dit type slaper moeten de uitstekende delen (knieën en bij de vrouwen de boezem) in het matras liggen.

Qua kussen zit het tussen het soort in voor de zij- en rugslaper. Het kussen moet niet te hoog zijn, maar ook niet te stevig. Een laag en medium tot zacht kussen is dan ook de beste match voor een buikslaper.

buikslaper