tvebn2

Tips voor een betere nachtrust | deel 2

Enkele tips

Buiten de ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen zijn er nog meer tips voor een betere nachtrust.  Deze tips hebben vooral te maken met wat je kan doen vanaf 3 uur voordat je wilt gaan slapen.

1. Wandelen

Het kan zijn dat je nog vrij veel energie in je lichaam hebt doordat je een rustigere dag hebt gehad. Dan kan de buitenlucht goed doen. Ga in de avond bijvoorbeeld een stukje wandelen. Dit zorgt voor ontspanning en het helpt om je hoofd leeg te maken, maar het kan er ook voor zorgen dat je eerder en dieper zult slapen. 

Sporten kan ook een manier zijn om je energie kwijt te raken. Doe dit echter niet een uur voordat je wilt gaan slapen. Je lichaam moet namelijk na het sporten weer afkoelen, net zoals je spieren en organen weer naar het normale ritme moeten. Wanneer je toch wilt gaan sporten, doe dit dan ruim voordat je gaat slapen.

2. Cafeïne

Zoals de meeste weten geeft cafeïne juist een wakker en opgewekt gevoel. Vermijd dit dan ook zo’n 3 uur voordat je wilt gaan slapen. Ook zit cafeïne niet alleen in koffie, maar ook in verschillende theesoorten. Wil je toch graag een warm drankje, neem dan een kop thee (rooibos bijvoorbeeld) of een kop warme melk.

3. Elektronica in de slaapkamer

Iets wat eigenlijk je eigenlijk weinig ziet in deze tijd, maar wel valt aan te raden: geen elektronica. We bedoelen hier niet mee dat je geen telefoon of televisie in je slaapkamer mag hebben, maar zorg ervoor dat het uit staat. 

Zorg er ook voor dat er niet één bron is die licht geeft. Dit kan namelijk voor erg veel prikkels zorgen voor je hersenen. Überhaupt is het goed om niet in bed nog de tv aan te zetten of je mobiel erbij te pakken. Laat de kamer donker en rustig, zodat je optimaal kunt genieten van je nachtrust.

4. Alcohol

Slaap en alcohol hebben een haat-liefde relatie. Ja, alcohol maakt je minder energiek en sneller moe. Maar het zorgt er ook voor dat je vaker wakker wordt ‘s nachts. Hierdoor mis je vaak je diepe slaap of wordt het onregelmatig, waardoor je niet uitgerust wakker wordt. Daarom is het beter om geen alcohol te drinken wanneer je niet veel later wilt gaan slapen.

5. De temperatuur van de slaapkamer

Te warm slaapt niet fijn en te koud ook niet. Zorg ervoor dat je het juiste type dekbed op je bed hebt liggen en zorg voor frisse lucht. Dit kan al door je raam op een kierstand te zetten in plaats van helemaal open. De meest geschikte temperatuur in de slaapkamer is 18 graden.

6. Sta op

Hoe gek dit ook klinkt, soms kan het goed doen om je bed uit te stappen wanneer je niet kan slapen. Breng dan even een bezoekje aan het toilet of drink even wat water in de badkamer. Zorg er wel voor dat het donker blijft, dus zet geen lampen aan. Ook moet het rustig blijven, zowel voor jezelf als je eventuele partner. Geluid zorgt voor prikkels die je nachtrust verstoren.

hardlopen
temp