hoofdborden

Gezondheid & goed slapen

Hoe goed gaat het samen?

Een elektrisch verstelbare boxspring. Vaak wordt het als een luxe gezien, maar dat valt eigenlijk wel mee. Oké, het bedrag onderaan de streep is hoger, maar je krijgt er ook onwijs veel voor terug. Het is niet alleen handig voor wanneer je tv wilt kijken (dit wordt vaak als eerste genoemd), maar het kan ook helpen om je lichaam te ontzien van klachten en spanning bijvoorbeeld. Op deze pagina worden verschillende voorbeelden genoemd, uitgelegd en soms nog versterkt door een foto. Zo krijg je een goed beeld waarom een elektrisch verstelbare boxspring eigenlijk een zeer goede optie is om te nemen.

Tips voor een betere nachtrust

De belangrijkste punten

In een eerder geschreven blog zijn er verschillende tips gegeven die helpen bij een betere nachtrust. Daarin worden onderstaande punten goed uitgelegd. 

1. Wandelen in de buitenlucht.

2. Weinig tot geen elektronica in de slaapkamer.

3. Geen cafeïne voor het slapen gaan.

4. Juiste temperatuur in de slaapkamer.

5. Drink geen alcohol.

6. Opstaan wanneer je niet kan slapen.

Ontspanningsoefeningen

Lig je al een tijdje in bed maar kom je niet in slaap? Probeer dan eens de volgende ontspanningsoefeningen. Deze zullen er namelijk voor zorgen dat jij een betere nachtrust hebt. Zorg er in ieder geval voor dat je in lekker ligt en geen afleiding of prikkels hebt (denk aan geluid of licht). Je moet je volledig kunnen ontspannen. 

1. Ademhaling

Adem langzaam door je neus in. Houd dit ongeveer een seconde vast en blaas daarna langzaam je adem uit via de mond. Doe dit zachtjes en gecontroleerd. Neem hierna even wat tellen rust en voer de oefening nogmaals uit. Voor het beste resultaat kan je dit het beste 4 á 5 keer doen.

2. De 5-4-3-2-1 oefening

Doe je ogen dicht en kom even tot rust. Denk daarna aan vijf dingen die je in je slaapkamer hebt staan. Wanneer je dit in gedachte hebt genoemd, denk je aan vijf dingen die je hoort en voelt. Denk hierbij aan de regeldruppels die tegen het raam tikken of het gesnurk van je partner. Wanneer je ook deze vijf punten in gedachte hebt genoemd, tel je af. Begin met vier dingen die je ziet, hoort en voelt, daarna drie dingen, twee en als laatste één. Wat je nu hebt gedaan is dat je je focus hebt verlegd.

3. Spieren ontspannen

Strek je linkerbeen naar voren en span je spieren aan. Probeer dit ongeveer 4 á 5 seconden vast te houden voordat je het loslaat. Je voelt een duidelijk verschil tussen het aanspannen en ontspannen. Herhaal dit tweemaal en doe daarna hetzelfde met je rechterbeen. Daarna zijn de armen aan de beurt. Maak met je hand een vuist, strek je arm en span deze aan. Houdt dit vast voor 4 á 5 seconden en laat daarna langzaam los. Ook deze oefening herhaal je tweemaal.